واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۲۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹

احضار بابت نیکا

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه اعلام کرد:«به واسطه انتشار مطالب کذب، توهین‌آمیز و تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی پس از انتشار گزارش جعلی سایت انگلیسی BBC در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی، دادستانی تهران علیه تعدادی از خبرنگار‌ها و فعالان رسانه‌ای اعلام جرم کرد. دادستانی تهران در راستای وظیفه قانونی عدلیه برای مقابله با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه، ضمن اعلام جرم، برای این افراد پرونده قضایی تشکیل داد و جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار شدند. گفتنی است روز گذشته در حالی سایت bbc جهانی گزارشی جعلی و نادرست و پراشتباه در رابطه با پرونده نیکا شاکرمی منتشر کرد که پیشتر به این پرونده رسیدگی دقیق قضایی صورت گرفته و نتایج بررسی‌ها نیز رسماً در رسانه‌ها اعلام شد.»

مرگ نیکا شاکرمی در شهریور سال ۱۴۰۱ و در بحبوحه اعتراضات آن روزها در واکنش به مرگ مهسا امینی، از جمله اتفاقاتی بود که شایعات بسیاری پیرامونش شکل گرفت. در نهایت اظهارنظرها و تایید و ردهایی از سوی خانواده او اتفاق افتاد که نحوه مرگ او را در هاله‎ای از ابهام برای افکار عمومی فرو برد؛ البته تلاش‎هایی برای توضیح اتفاق از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت گرفت که به دلیل فضای متشنج آن روزها و عصبانیت جاری در جامعه و البته بازپس‌گیری برخی سخنان و به زیر سوال بردن برخی توضیحات از سوی خانواده نیکا، موجب شد اقناع افکار عمومی صورت نگیرد و حالا چندی پیش بی‎بی‎سی در مستندی از دستیابی به اسنادی سخن گفت که آن حادثه را تلخ‎تر و ناگوارتر از حتی کشته شدن در حوادث عنوان کرد و در پس آن واکنش‎ها و اظهارنظرهایی گاهی از روی برانگیخته شدن احساس و براساس آنچه در آن گزارش بیان شده (بدون در نظر گرفتن صحت یا عدم صحت آن)، صورت گرفت که حالا موجب اعلام جرم از سوی دادستانی برای برخی خبرنگاران شد.

البته در این بین در واکنش به این گزارش برخی چهره‎های تحلیلگر هم بودند که به بررسی جزئیات این گزارش و رد ادعاهای آن پرداختند. از جمله حسین قاسمی، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه اصولگرا است که در رشته توئیتی به ایرادات موجود در این گزارش پرداخته و نوشته است:«فارغ از اینکه خانم شاکرمی بر اثر چه حادثه یا اتفاقی فوت کرده، می‌توان با قاطعیت گفت گزارشی که توسط بی‌بی‌سی منتشر شده، به دلایل مختلف جعلی و فاقد اعتبار است. جعل‌کننده از اطلاعات بسیار کمی درباره سازمان و سازوکار سپاه برخوردار بوده یا تعمد داشته است.»

پس از آن او به توضیح برخی موارد اشتباه در این گزارش پرداخته است. مثلاً در اولین مورد تصریح کرده است:«رسیدگی به این‌گونه اتهامات که توسط نیروهای سپاه یا بسیج انجام می‌شود، در حوزه حفاظت اطلاعات سپاه می‌باشد. سازمان اطلاعات سپاه تحت هیچ شرایطی به اتهامات نیروهای سپاه نمی‌تواند ورود کند. حتی اگر پرسنل اطلاعات سپاه هم متهم شوند، حفاظت اطلاعات احضار و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

در مطالب منتشرشده ‌توسط بی‌بی‌سی، شاهد این هستیم که بازجویی و تحقیق توسط اطلاعات سپاه انجام و گزارش توسط رئیس سازمان اطلاعات سپاه به فرمانده‌کل سپاه داده‌شده‌است. این خلاف قوانین و مقررات سپاه است... [در لیست عنوان‌شده] هیچ اسمی یا نماینده‌ای از سازمان حفاظت اطلاعات سپاه به عنوان متولی و صاحب کار وجودندارد.

براساس همین برگ شاهد آن هستیم در موضوعی که درون‌سازمانی است و‌ دارای طبقه‌بندی، در لیست حاضران افرادی از نیروی انتظامی هم حضور داشته‌اند. مثلاً یکی از حاضران را سردار سیدرضا موسوی، فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ نیروی انتظامی معرفی کرده است. فارغ از اینکه فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ نیروی انتظامی چه ربطی به بحث داخلی اطلاعات سپاه داشته، یک سرچ ساده به ما می‌گوید فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ در مهرماه ۱۴۰۱ سردار احمدنورعلی بوده نه سردار سیدرضا موسوی.»

یا در بخش دیگر نوشته است:«براساس این برگه‌ها متهم‌ها را آزاد کردن، کار خاصی هم نکردن و... دیگه آنی بودن (فوریت) نمی‌خواهد. اینجا آمده به دستور سردار فرماندهی حفاظت اطلاعات سازمان اطلاعات استان تهران، نعیم به توبیخ و درج در پرونده محکوم شده اولاً برای حفاظت از عنوان رئیس استفاده می‌شود نه فرمانده. مسئول حفاظت اطلاعات سازمان اطلاعات سپاه یک استان اینجا تهران سردار نیست.»

همچنین در بخش دیگری تصریح کرده است:«تأمل بفرمایید در این مطالب. اصلاً مرسوم و معمول نیست آوردن چنین مطالبی در گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی و حفاظتی به فرمانده کل. این گزارش توسط کسی یا کسانی جعل شده که سابقه چنین مکاتباتی را نداشته و روش گزارش به فرمانده کل را نمی‌دانند و الا بحث تحریک ذهنی و [...] را نمی‌آوردن.»

خبر مرگ نیکا همانند مرگ بسیاری جوان دیگر در آن اعتراضات دردآور بود و البته شفاف‌سازی درباره آن و اقناع افکار عمومی و خانواده او هم موضوعی حائز اهمیت است، که امید است، ادعاها به درستی پاسخ داده شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: